luniseara


Cartea din Kells
Ianuarie 11, 2011, 14:45
Filed under: Ev Mediu | Etichete: , , , , , , , , , , , ,

Leabhar Cheanannais

 

Sub această denumire este cunoscută în Irlanda Cartea din Kells, considerată de mulţi “cea mai frumoasă carte din lume”. Cunoscută şi drept “Evanghelia lui Columba”, datorită atribuirii în mod eronat ca operă a sfântului Columba (el a trăit de fapt cu mai mult de 200 de ani înainte de apariţia ei), cartea a devenit legată de mânăstirea căreia i-a aparţinut, Kells.

Ea este un exemplar al “artei insulare”, adică al prelungirii culturii romane în Evul Mediu timpuriu irlandez. O tetra-evanghelie scrisă, aşa cum se obişnuia atunci, pe pergament. Cam o sută de viţei erau preţul necesar pentru a aduna materialul. Hartie încă nu exista, iar exoticul papirus nu rezista umezelii din ţinuturile nord-europene. Cartea are 340 de pagini, legate în epoca modernă în 4 volume.

 

Pergamentul trebuia preparat, trasat, caligrafiat, urmând adăugarea miniaturilor în text. Dacă vreţi cea mai apropiată noţiune de faptul că “întortocheate sunt căile Domnului”, contemplaţi un “nod celtic”. Totul se facea manual. Unii pigmenţi sunt preparaţi din materiale locale, dar alţii erau importuri de la distanţe uriaşe pentru acea vreme. Lapis lazuli, de exemplu – din Afganistan.

Se lucra în “scriptorium”, la pupitre, la care se stătea în picioare. Noaptea – la lumina lumânării. Există în unele manuscrise colofoane spunând lucruri ca “facă Domnul să vină mai repede ziua, am îngheţat”. Cartea este datată în jurul anului 800 şi nu a fost terminată, probabil din cauza invaziilor vikinge. Este probabil că o duzină de monahi, lucrând o perioadă de timp de ordinul a un deceniu, ar fi putut termina o asemenea sarcină.

Exista indicii istorice (în “Analele Ulsterului”) că, în cursul unei invazii vikinge, cartea a fost furată şi regasită mai tarziu sub un petec de gazon, jefuită numai de coperta bogat ornamentată. Ea a rămas până la finele Evului Mediu în proprietatea parohiei din Kells (după ce abaţia a fost desfiinţată) şi a fost luată de acolo pentru a fi protejată de trupele lui Oliver Cromwell în cursul războiului civil, atunci cand acesta a invadat Irlanda.

 

“Această carte conţine armonia (textelor) celor patru Evanghelişti conform (traducerii) lui Ieronim şi aproape pe fiecare pagină are desene diferite, distinse prin culori variate. Aici poţi vedea imaginea majestăţii cu trăsături divin reproduse, dincolo – simbolurile mistice ale celor patru Evanghelişti, fiecare înaripat, uneori cu şase, alteori cu două aripi; aici e vulturul, dincolo – taurul; aici omul, dincolo – leul, precum şi alte forme aproape infinite. 

Priviţi-le superficial, cu privirea obişnuită şi veti crede că sunt nişte mâzgăleli, nu nişte desene. Cea mai fină artă a caligrafiei vă stă în faţă dar puteţi să o faceţi să treacă neobservată. Priviţi mai cu atenţie şi veţi pătrunde în adevăratul altar al artei.  Există desene intricate atât de delicate şi subtile, atât de pline de noduri şi legături, cu culori atât de proaspete şi vii, încât veţi crede că aceasta e opera unui înger, nu a unei fiinţe umane.”

(Gerard de Wales, sec. 12, descriere în “Topographia Hibernica” (Geografia Irlandei). Descrierea se referă la o “evanghelie văzută în Kildare”, existând sugestii că ar putea fi vorba de cartea din Kells).


2 comentarii so far
Lasă un comentariu

Apropo de caligrafie, consider ca ar fi relevanta si o imagine a unei pagini intregi, cuprinzand si felul de a scrie(in sens caligrafic) utilizat in cadrul acestei carti.
Mie mi s-a parut relevanta aceasta imagine a unei pagini intregi: http://codex99.com/typography/images/manuscript/kells_text_1_lg.jpg

O alta precizare din articol, referindu-se la reprezentarile celor patru Evanghelisti impreuna cu simbolurile lor, m-a indemnat sa caut si aceasta imagine: http://bloggingfromthebog.files.wordpress.com/2010/02/4evangelists-sm.jpg

Comentariu de Simona

Iti multumim Simona pentru link-uri!🙂 Deosibit de frumoase detaliile. De exemplu ornamentele de inceput de rand din primul link sunt graitoare pentru acel:”“facă Domnul să vină mai repede ziua, am îngheţat”.
La fel si prezentarea simbolica a evanghelistilor ( desi Codrin m-ar contrazice putin ) Omul – Matei, Leul – Marcu, Vitelul – Luca si Ioan – Vulturul este de un rafinament estetic ametitor, mai ales daca luam in considerare tehnica de scriere pe pergament, care nu permite corecturi decat cu riscuri foarte mari de a compromite intreaga fila. Ca sa intelegeti mai bine, ar fi echivalentul frescei din pictura murala. Este adevarat ca si una si alta rezista sute de ani. Observati calitatea culorii si veti intelege la ce anume ma refer.

Comentariu de luniseara




Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s



%d blogeri au apreciat asta: